Algemene
voorwaarden IN.interieur
1. Definities
Verstaan
wordt onder:
1.1 Advies het resultaat van de
werkzaamheden van IN.interieur
1.2 Algemene
Voorwaarden
algemene voorwaarden IN.interieur – opdrachtgever, zoals opgesteld door BNS
Crisp, Beroepsvereniging Nederlandse Stylisten.
1.3 Documenten informatiedragers in
elke vorm, verstrekt door de opdrachtgever dan wel IN.interieur
1.4 IN.interieur/Interieurstylist de (rechts)persoon
die de opdracht aanvaardt en in opdracht van de opdrachtgever werkzaamheden
verricht op het gebied van interieurontwerp, interieurstyling en
interieuradvies.
1.5 Object het in het kader van
het project uit te voeren product van stoffelijke aard.
1.6 Opdracht de overeenkomst die
tussen opdrachtgever en IN.interieur tot stand is gekomen.
1.7 Opdrachtgever de natuurlijke- of
rechtspersoon die de opdracht aan de interieurstylist heeft verleend.
1.8 Project
het
geheel van activiteiten gericht op het tot stand brengen van datgene wat de
opdrachtgever beoogt.
1.9 Werk ontwerpen, schetsen,
tekeningen, plastische werken en dergelijke in de zin van de Auteurswet.
1.10 Schriftelijk:
per
brief, email, sms of what’s app.
2. Algemeen
2.1 Deze algemene
voorwaarden zijn van toepassing op elke aanbieding, onderhandeling over een
opdracht tussen opdrachtgever en IN.interieur
2.2 Als één of meer
bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, dan
blijven de overige bepalingen van toepassing. In dat geval treden de
opdrachtgever en IN.interieur in overleg om de nietige of vernietigde
bepalingen te vervangen door nieuwe bepalingen. Deze nieuwe bepalingen zullen
zo veel mogelijk overeenkomen met het nietige of vernietigde gedeelte van de
algemene voorwaarden.
2.3 Als onduidelijkheid
ontstaat die niet in deze voorwaarden is geregeld, dan moet deze situatie
beoordeeld worden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.
2.4 Als er een situatie
ontstaat die niet in deze voorwaarden is geregeld, dan moet deze situatie
beoordeeld worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
2.5 De voorwaarden van de
opdrachtgever worden uitdrukkelijk toepast indien daarover overleg is geweest
en goedkeuring is verstrekt door IN.interieur.
2.6 Van de algemene voorwaarden
kan slechts worden afgeweken als dat schriftelijk tussen opdrachtgever en
IN.interieur is overeengekomen.
2.7 Ook al verlangt
IN.interieur niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden, dan behoudt
IN.interieur het recht om, in andere gevallen, stipte naleving van de
bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.
3. De
aanbieding
3.1 Alle aanbiedingen en
prijsopgaven van IN.interieur zijn vrijblijvend, tenzij een termijn is
opgenomen voor aanvaarding. In dat geval vervalt de aanbieding na deze termijn.
3.2 IN.interieur kan niet
aan haar aanbieding worden behouden, als die aanbieding, of een onderdeel
daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
3.3 De in een aanbieding
vermelde prijzen zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege,
tenzij anders is vermeld.
3.4 De in een aanbieding
vermelde prijzen zijn exclusief kosten, waaronder reis- en verblijf-, verzend-
en administratiekosten, tenzij anders is aangegeven.
3.5 Als aanvaarding van de
aanbieding afwijkt van het in de aanbieding opgenomen aanbod, dan is
IN.interieur daaraan niet gebonden. De opdracht komt alleen volgens deze
afwijkende aanvaarding tot stand als IN.interieur dat aangeeft.
3.6 Een samengestelde
prijsopgaaf verplicht de interieurstylist niet tot het verrichten van een deel
van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
4. De
opdracht
4.1 De opdracht omvat
datgene wat opdrachtgever en IN.interieur zijn overeengekomen.
4.2 De opdracht komt tot
stand door de schriftelijke bevestiging ervan door de opdrachtgever.
4.3 Het staat de opdrachtgever
en IN.interieur vrij het bestaan en de inhoud van de opdracht met andere
middelen te bewijzen.
4.4 De opdracht wordt
aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard of strekking van de opdracht
voortvloeit dat deze voor bepaalde tijd is aangegaan.
4.5 Opdrachten aan derden,
in het kader van totstandkoming van het object, worden door of namens de
opdrachtgever verstrekt. De opdrachtgever kan IN.interieur aanwijzen als
gemachtigde van de opdrachtgever op te treden. Het inschakelen van deze derden
is voor rekening en risico van de opdrachtgever.
4.6 Blijkt het aanstellen
van een of meer andere (derden-)adviseurs noodzakelijk voor een goede
realisatie van het project, dan gaat de opdrachtgever daartoe pas over na
overleg met IN.interieur.
4.7 Verricht IN.interieur of
door IN.interieur ingeschakelde derden werkzaamheden op de locatie van de
opdrachtgever, dan draagt de opdrachtgever zorg voor de door deze persoon of
personen in redelijkheid gewenste faciliteiten. De kosten hiervan zijn voor
rekening van de opdrachtgever. Dit geldt eveneens als de werkzaamheden worden
verricht op een door de opdrachtgever aangewezen locatie.
4.8 Blijkt tijdens de
uitvoering van de opdracht dat het voor een behoorlijke uitvoering van de
opdracht noodzakelijk is de opdracht aan te passen, dan reden partijen hierover
met elkaar in overleg. Partijen nemen elkaars gerechtvaardigde belangen bij de
overleg in acht.
4.9 Er is in ieder geval
aanleiding de opdracht aan te passen als:
- Er relevante wijzigingen optreden in (overheid)voorschriften of beschikkingen.
- Er relevante wijzigingen optreden in de oorspronkelijke opdracht of het
programma van eisen.
- De opdrachtgever wijzigingen of varianten verlangt van werkzaamheden die al
zijn goedgekeurd.
- Extra werkzaamheden tijdens de uitvoering van de opdracht noodzakelijk
blijken.
4.10
Leidt
het overleg als bedoeld in 4.10 tot aanpassing van de opdracht dan handelen
partijen vervolgens als omschreven bij de artikelen 4.1 tot en met 4.3.
4.11 Wil de opdrachtgever
de opdracht onderbreken, dan is hij verplicht dit schriftelijk mee te delen aan
IN.interieur onder vermelding van de gronden. Partijen treden hierna in overleg
om de gevolgen te bespreken. Lijdt IN.interieur hierdoor schade, dan is de
opdrachtgever verplicht die schade te vergoeden. IN.interieur is verplicht de
schade zoveel mogelijk te beperken.
5. Verplichtingen
van IN.interieur
5.1 IN.interieur neemt
door aanvaarding van de opdracht een inspanningsverbintenis op zich.
IN.interieur zal de opdracht goed en zorgvuldig uitvoeren, de opdrachtgever
onafhankelijk terzijde staan en zijn/haar diensten naar beste kunnen en weten
uit te voeren.
5.2 IN.interieur is
verplicht om alle gegevens van de opdrachtgever vertrouwelijk te behandelen,
voor zover de interieurstylist weet of kan of behoort te weten dat deze
gegevens vertrouwelijk zijn.
5.3 IN.interieur houdt de
opdrachtgever op de hoogte van de voortgang van de werkzaamheden, voor zover
noodzakelijk.
5.4 IN.interieur houdt bij
het uitvoeren van de opdracht rekening met relevante en wettelijke regelingen,
alsmede beroeps- en gedragsregels.
5.5 De opdracht wordt
uitgevoerd volgens het overeengekomen tijdschema. Deze termijn of termijnen
zijn echter geen fatale termijnen, tenzij anders is overeengekomen.
5.6 IN.interieur deelt aan
de opdrachtgever mee welke persoon of personen bevoegd zijn IN.interieur te
vertegenwoordigen of werkzaamheden uit te voeren omdat dit wenselijk is voor
een optimale uitvoering van de opdracht.
6. Verplichtingen
van de opdrachtgever.
6.1 De opdrachtgever is
verplicht om alle gegevens van IN.interieur vertrouwelijk te behandelen, voor
zever de opdrachtgever weet of kan of behoort te weten dat deze gegevens
vertrouwelijk zijn.
6.2 De opdrachtgever is
verplicht alle voor de uitvoering van de opdracht benodigde gegevens en
informatie tijdig aan IN.interieur ter beschikking te stellen. Hij draagt zorg
voor de juistheid van de verstrekte informatie. Wordt hieraan niet of niet
tijdig voldaan, dan is de interieurstylist gerechtigd de opdracht op te
schorten en/of alle uit de vertraging voortvloeiende kosten in rekening te
brengen.
6.3 De opdrachtgever zal
alle documenten die IN.interieur produceert tijdig beoordelen en controleren op
juistheid.
6.4 De opdrachtgever is
verplicht de IN.interieur te waarschuwen als hij in de adviezen een
tekortkoming heeft geconstateerd of zich daarvan bewust moet zijn geweest.
6.5 De opdrachtgever stelt
IN.interieur zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk tien werkdagen na ontvangst
van de adviezen in kennis van de tekortkoming.
6.6 De opdrachtgever
verricht de aan IN.interieur verschuldigde betalingen uiterlijk op de overeengekomen
dan wel aangegeven tijdstippen.
6.7 De opdrachtgever
vrijwaart IN.interieur of de door IN.interieur ingeschakelde personen voor
aanspraken van derden voortvloeiend uit de toepassingen of het gebruik van het
resultaat van de opdracht. Mocht IN.interieur toch door derden worden
aangesproken, dan staat de opdrachtgever IN.interieur zowel in als buiten
rechte bij en doet alles wat in dit geval van hem verwacht mag worden. Laat de
opdrachtgever dit na, dan is de interieurstylist gerechtigd zelf daartoe over
te gaan. Alle kosten die de interieurstylist hierdoor maak zijn voor rekening
van de opdrachtgever.
6.8 De opdrachtgever
blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor de keuzes en toepassingen van het
door IN.interieur gegeven advies.
7. Aansprakelijkheid
7.1 IN.interieur is
tegenover de opdrachtgever aansprakelijk voor schade die de opdrachtgever
direct lijdt als: a) er sprake is van toerekenbare tekortkoming en b) de
opdrachtgever IN.interieur schriftelijk aansprakelijk heeft gesteld en c)
IN.interieur de gevolgen van de tekortkoming niet of niet tijdig heeft
hersteld.
7.2 Tot de directe schade
behoren in geen geval: bedrijfsschade, productieverlies, omzet- en
winstderving, extra kosten voor de realisatie van het werk ter zake waarvan de
opdracht werd verstrekt die in de kosten zouden zijn begrepen indien de
opdracht van de aanvang af goed zou zijn uitgevoerd.
7.3 Indien de
opdrachtgever van mening is dat IN.interieur tekort is geschoten in de nakoming
van zijn/haar verplichtingen, stelt hij deze schriftelijk aansprakelijk en
geeft de gelegenheid die tekortkoming(en) op eigen kosten op te heffen.
7.4 Is IN.interieur
volgens artikel 7.1 aansprakelijk, dan dient de directe schade die de
opdrachtgever heeft geleden te worden vergoed.
7.5 De door IN.interieur
te vergoede schade is per opdracht beperkt tot de hoogte van het afgesproken
honorarium, excl. BTW.
7.6 De rechtsvordering uit
hoofde van een toerekenbare tekortkoming is niet ontvankelijk indien de
opdrachtgever niet met bekwame spoed nadat hij de tekortkoming heeft ontdekt of
redelijkerwijs had behoren te ontdekken, ter zake schriftelijk en met redenen
omkleed bij IN.interieur protesteert.
7.7 De rechtsvordering uit
hoofde van een toerekenbare tekortkoming vervalt door verloop van twee jaar
nadat schriftelijk ter zake van een toerekenbare tekortkoming is geprotesteerd.
7.8 De rechtsvordering uit
hoofde van een toerekenbare tekortkoming is niet ontvankelijk indien deze wordt
ingesteld later dan vijf jaar vanaf de dag waarop de opdracht is geëindigd voor
voltooiing, opzetting of ontbinding.
7.9 Elke aansprakelijkheid
van IN.interieur vervalt na vijf jaar gerekend vanaf de dag waarop de opdracht
is geëindigd door voltooiing, opzegging of ontbinding.
7.10Is de opdrachtgever
een consument, dan gelden de bepalingen over aansprakelijkheid eveneens, tenzij
het bepaalde als onredelijk bezwarend kan worden aangemerkt.
8. Opzegging
van de opdracht en de gevolgen
8.1 Opdrachtgever en
IN.interieur hebben te allen tijde het recht de overeenkomst op te zeggen
zonder grond of op grond van:
8.1.1
Vertraging
of onderbreking van de opdracht
8.1.2
Toerekenbare
tekortkomingen van opdrachtgever of IN.interieur; - overmacht;
8.1.3
Financieel
onvermogen;
8.1.4
Wijziging
van de rechts- of samenwerkingsvorm; - overlijden;
8.1.5
Arbeidsongeschikt
raken van een bepaalde persoon.
8.2 Als de vertraging of
onderbreking van de opdracht zolang duurt of zodanig van aard is dat het
onredelijk is nakoming van de opdracht te vragen, dan hebben opdrachtgever en
IN.interieur het recht de opdracht op deze grond op te zeggen.
8.3 Van een toerekenbare
tekortkoming is sprake als de opdrachtgever of IN.interieur die tekortkoming
had kunnen behoren te vermijden volgens de normale regels van oplettendheid.
Bij IN.interieur is ook sprake van een toerekenbare tekortkoming als die
voorkomen had kunnen worden als IN.interieur over de vereiste vakkennis en
middelen had beschikt. Handelt de opdrachtgever of IN.interieur laakbaar, dan
heeft dit dezelfde gevolgen als een toerekenbare tekortkoming. De wederpartij
van de partij aan wiens kant de toerekenbare tekortkoming zich voordoet, heeft
het recht de opdracht op deze grond op te zeggen. Is schade ontstaan door de
toerekenbare tekortkoming of laakbaar handelen, dan kan de schadelijdende
partij een schadevergoeding eisen op grond van de bepalingen in hoofdstuk 7.
8.4 Van overmacht is
sprake als door feiten of omstandigheden, die niet aan een partij zijn te
wijten, nakoming van de overeenkomst in redelijkheid niet gevraagd kan worden.
Tevens is sprake van overmacht als zich feiten of omstandigheden voordoen die
volgens de wet, rechtshandeling of een in het verkeer geldende opvatting niet
voor zijn rekening komen. Hieronder wordt in elk geval verstaan; ziekte(s),
werkstakingen, verkeersstoornissen, brand, noodweer, terreur of oorlog. De
partij aan wiens kant de overmacht zich voordoet, is bevoegd de opdracht op te
zeggen.
8.5 Van financieel
onvermogen is sprake als de opdrachtgever of IN.interieur surseance van
betaling of schuldsanering heeft aangevraagd of in staat van faillissement is
gesteld. Is er sprake van financieel onvermogen of zijn er redenen om aan te
nemen dat de wederpartij zijn/haar verplichtingen niet (volledig) zal nakomen,
dan kan de andere partij een schriftelijke verklaring eisen, waarin staat dat
de wederpartij bereid en in staat is de opdracht voort te zetten. Als de
opdracht wordt voorgezet, heeft de andere partij het recht genoegzame zekerheid
te verlangen. Wordt de gevraagde verklaring of de verlangde zekerheid binnen
een bepaalde termijn niet afgegeven, dan heeft de andere partij het recht de
opdracht op deze grond op te zeggen.
8.6 Door het overlijden
van een van de partijen eindigt de opdracht niet. Wel geeft het de wederpartij
en de erfgenamen of rechtverkrijgenden van de overledene het recht de opdracht
op te zeggen.
8.7 Is de opdracht
toevertrouwd aan een bepaald persoon en raakt deze persoon arbeidsongeschikt of
komt te overlijden, dan geeft dit de opdrachtgever de bevoegdheid de opdracht
op te zeggen.
8.8 De opdracht wordt
schriftelijk opgezegd, onder vermelding van de grond(en) van opzegging en de
datum waarop de opzegging ingaat. De opzegging treedt niet eerder in werking
dan nadat IN.interieur het bericht daarover heeft ontvangen. Na opzegging zijn
beide partijen verplicht alles te doen, na te laten en te gedogen dat met het
oog op de redelijke belangen van de wederpartij van haar gevraagd mag worden.
8.9 Wordt de opdracht
opgezegd, dan dient de opdrachtgever IN.interieur te betalen: a) het honorarium
en de bijkomende kosten naar de stand van de werkzaamheden op het moment van
opzegging en b) alle gemaakte en nog te maken kosten, voortvloeiend uit
verplichtingen die de stylist ten tijde van de opzegging als is aangegaan met
het oog op de verdere vervulling van de opdracht.
8.10
Wordt
de opdracht opgezegd door de opdrachtgever op een grond die bij de
opdrachtgever ligt of zonder grond, dan is de opdrachtgever verplicht een
vergoeding te betalen van 50% van het (resterende) deel van de kosten die de
opdrachtgever verschuldigd zou zijn bij de volledige vervulling van de
opdracht. Deze vergoeding is niet verschuldigd als wordt opgezegd op grond van
overlijden of overmacht.
8.11 Is de opdracht zonder
grond opgezegd door de opdrachtgever, of op grond die bij de opdrachtgever
ligt, dan mag de opdrachtgever het advies van IN.interieur slechts (laten)
gebruiken na voorafgaande, schriftelijke toestemming van IN.interieur
8.12
IN.interieur
kan voorwaarden verbinden aan haar toestemming, waaronder de betaling van een
vergoeding en het recht om erop toe te zien dat het advies volgens haar
bedoelingen wordt gebruikt.
8.13
Is
er al een aanvang gemaakt met de uitvoering van het object dan mag de
opdrachtgever het advies ook zonder toestemming van IN.interieur gebruiken. Het
bepaalde in 8.12 blijft van toepassing.
8.14
Het
gestelde bij de artikelen 8.10, 8.11, 8.12 en 8.13 geldt ook als IN.interieur
heeft opgezegd op een grond gelegen bij de opdrachtgever.
8.15
Wordt
de opdracht opgezegd door IN.interieur op een grond die ligt bij IN.interieur
of zonder grond, dan strekt de betalingsverplichting van de opdrachtgever op
grond van artikel 8.9 niet verder dan voor zover de werkzaamheden en de kosten voor
de opdrachtgever van nut kunnen zijn. Bovendien mag de opdrachtgever 50% in
mindering brengen op het bedrag dat hij verplicht is aan IN.interieur te
betalen. Het bovenstaande geldt niet in geval van opzegging op grond van
overmacht of overlijden.
8.16
Als
IN.interieur de opdracht zonder grond of op een grond die bij de stylist ligt
heeft opgezegd, dan kan de opdrachtgever het advies zonder toestemming van
IN.interieur (laten) gebruiken, tenzij redelijke belangen van IN.interieur zich
daartegen verzetten. Een vergoeding voor het auteursrecht is in dat geval niet
verschuldigd.
8.17Het gestelde bij 8.15
en 8.16 geldt ook als de opdrachtgever heeft opgezegd op een grond gelegen bij
IN.interieur.
8.18
Ontbinding
van een opdracht op andere gronden dan in hoofdstuk 8 van deze algemene
voorwaarden genoemd is niet mogelijk, tenzij de opdrachtgever een consument is.
De bepalingen in hoofdstuk 8 over de gevolgen van opzegging zijn in dat geval
ook van toepassing op de wettelijke ontbinding.
9. Eigendoms-
en auteursrecht van IN.interieur
9.1 Alle uit de opdracht
voortkomende rechten van intellectuele eigendom, waaronder het octrooirecht,
het modelrecht en het auteursrecht, komen toe aan IN.interieur. Kan een
dergelijk recht slecht verkregen worden door een depot of registratie, dan is
alleen IN.interieur hiertoe bevoegd.
9.2 IN.interieur heeft het
uitsluitend recht tot openbaarmaking, verwezenlijking en verveelvoudiging van
haar ontwerpen, tekeningen, schetsen, foto’s en alle andere afbeeldingen van
haar ontwerp, maquettes en modellen of andere voorwerpen of informatiedragers,
die van haar ontwerp een afbeelding of voorstelling vormen of die zijn bedoeld
in de Auteurswet, in de Eenvormige Beneluxwet inzake Tekeningen en Modellen of
ander intellectuele wet- en regelgeving.
9.3 In het kader van de
opdracht door IN.interieur tot stand gebrachte documenten worden eigendom van
de opdrachtgever nadat de opdrachtgever aan zijn financiële verplichtingen
tegenover IN.interieur heeft voldaan. De documenten mogen worden gebruikt met
inachtneming van de wetgeving op het gebied van intellectuele eigendom.
9.4 Ook nadat IN.interieur
toestemming heeft gegeven tot verwezenlijking, openbaarmaking of
verveelvoudiging van haar werk, behoudt zij de volgende rechten.
9.4.1 Zich te verzetten tegen openbaarmaking van het
werk zonder vermelding van haar naam
9.4.2
Zich
te verzetten tegen een wijziging in het werk
9.4.3
Zicht
te verzetten tegen elke misvorming, verminking of andere aantasting van het
werk, dat nadeel zou kunnen toebrengen aan de eer of goede naam van de maker of
haar waarde in deze hoedanigheid.
9.5 IN.interieur heeft het
alleenrecht van het in- en uitwendige van een naar zijn ontwerp verwezenlijkt
object foto’s te maken en te vermenigvuldigen. Wel heeft de IN.interieur
toestemming nodig van de opdrachtgever voor het openbaar maken van de
afbeeldingen die het inwendige van het object tonen, nadat het in gebruik is
genomen.
9.6 De opdrachtgever is
verplicht het object in overeenstemming met het advies en de bedoelingen van de
interieurstylist uit te voeren. Pas na overleg met IN.interieur kan hij hiervan
afwijken. IN.interieur wordt door de opdrachtgever in de gelegenheid gesteld
zich ervan te overtuigen dat het object wordt uitgevoerd in overeenstemming met
zijn advies en bedoelingen.
9.7 IN.interieur mag haar
advies herhalen zolang de belangen van een eerdere opdrachtgever zich hier niet
tegen verzetten.
10. Financiële
bepalingen
10.1 Het honorarium is de
vergoeding die IN.interieur toekomt voor de geleverde werkzaamheden, exclusief
de omzetbelasting.
10.2
Onder
bijkomende kosten vallen onder andere gemaakte reis- en verblijfkosten,
administratiekosten, kosten van inschakeling van derden en onvoorziene kosten.
10.3
Partijen
leggen in de overeenkomst vast op welke wijze het honorarium van IN.interieur
en de eventuele bijkomende kosten zijn geregeld. Dit kan zijn op basis van de
door IN.interieur bestede tijd tegen een van tevoren afgesproken uurtarief, een
vast bedrag of een andere tussen partijen overeengekomen maatstaf.
10.4
Naast
het honorarium is de opdrachtgever de bijkomende kosten van IN.interieur verschuldigd
die gemaakt worden bij vervulling van de opdracht. De opdrachtgever dient deze
kosten afzonderlijk te vergoeden, tenzij partijen ander zijn overeengekomen.
10.5
Als
IN.interieur met de opdrachtgever een vast honorarium of vaste prijs
overeenkomt, dan is IN.interieur te allen tijde gerechtigd tot verhoging van
dit honorarium of deze prijs, als die verhoging voortvloeit uit een bevoegdheid
of verplichting als gevolg van de wet- of regelgeving of haar oorzaak vindt in
een stijging van de prijs van grondstoffen, lonen of andere gronden die bij het
aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar waren.
10.6
Voor
wijzigingen die IN.interieur moet uitvoeren die niet te wijten zijn aan een
toerekenbare tekortkoming is de opdrachtgever afzonderlijke kosten
verschuldigd. Ook wijzigingen zoals genoemd in bepaling 4.10 of 4.12 die leiden
tot wijziging van de werkzaamheden van IN.interieur, leiding in overleg tot
herziening van de kosten.
10.7Wordt de opdracht
vertraagd of onderbroken en is dit niet te wijten aan IN.interieur dan is de
opdrachtgever verplicht IN.interieur het honorarium en de bijkomende kosten te
vergoeden berekend naar de stand van het werk.
10.8
IN.interieur
factureert het honorarium en de eventuele bijkomende kosten volgens een
overeengekomen betalingsschema, of bij gebreke daarvan in maandelijkse
termijnen naar rato van de voortgang van de werkzaamheden, tenzij ander is
overeengekomen.
10.9
IN.interieur
heeft het recht een eindfactuur in te dienen zodra de werkzaamheden zijn
voltooid of de overeenkomst is opgezegd.
10.10
De
factuur van IN.interieur is gespecificeerd. Op verzoek van de opdrachtgever
wordt de factuur voorzien van de nodige bewijsstukken.
10.11
De
opdrachtgever betaald de factuur binnen 15 dagen na verzending van die factuur,
tenzij ander overeengekomen.
10.12
Betaalt
de opdrachtgever niet tijdig, en is dit niet toe te rekenen aan IN.interieur,
dan is hij in verzuim zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist.
IN.interieur
heeft het recht het wettelijke rentepercentage over het niet betaalde bedrag in
rekening te brengen met ingang van de dag waarop de betalingstermijn is
verstreken.
10.13
Indien
de opdrachtgever een factuur niet tijdig betaalt, is IN.interieur gerechtigd de
uitvoering van de opdracht op te schorten mits de opdrachtgever schriftelijk is
gemaand om alsnog binnen zeven dagen te betalen en die betaling is uitgebleven.
10.14
Voor
de bepaling van hetgeen de opdrachtgever aan IN.interieur verschild is uit
hoofde van de aan IN.interieur verstrekte opdrachten en/of de algemene
voorwaarden is de boekhouding/administratie van IN.interieur bepalend. Dit
behoudens tegenbewijs door de opdrachtgever.
10.15
Alle
door IN.interieur gemaakte kosten om de factuur vergoed te krijgen, zowel
gerechtelijke als buitengerechtelijke kosten, komen voor rekening van de opdrachtgever.
11. Toepasselijk
recht en geschillen.
11.1 Op de opdracht tussen
opdrachtgever en IN.interieur is Nederlands recht van toepassing.
11.2 Verschil van mening
tussen opdrachtgever en IN.interieur wordt zoveel mogelijk in onderling overleg
of via mediaton opgelost. Leidt dit niet tot een oplossing, dan worden
geschillen beslist door de bevoegde Nederlandse rechter.
12. Privacy
12.1 IN.interieur is in het
kader van de uitvoering van haar werkzaamheden steeds bevoegd tot het
uitwisselen van alle persoonlijke relevante informatie/gegevens die betrekking
hebben op de werkzaamheden voor de opdrachtgever.
12.2
IN.interieur
verplicht zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in
het kader van een tussen hen gesloten overeenkomst van elkaar of uit andere bron
over elkaar hebben verkregen en waarvan zij weten, dan wel redelijkerwijs
behoren te weten dat deze van vertrouwelijke aard zijn, tenzij een wettelijke
verplichting tot bekendmaking geldt.
12.3
IN.interieur
respecteert de privacy van opdrachtgever en draagt er zorg voor dat
persoonlijke gegevens vertrouwelijk worden behandeld.
12.4
De
opdrachtgever is bekend met de opname van zijn/haar persoonsgegevens in de
administratie IN.interieur
12.5
IN.interieur
verplicht zich, na beëindiging van de overeenkomst, alle bescheiden die zij ter
uitvoering van werkzaamheden heeft verkregen aan de opdrachtgever te
retourneren.
12.6
Overige
informatie over de gegevensverstrekking en geheimhoudingsplicht kunt u
teruglezen in de Privacyverklaring op de website of op te vragen bij
IN.interieur.